15 januari 2020

15 januari 2020 - Elviria, Spanje

Afgelopen weekend hebben we besloten om op deze camping te blijven tot half maart.
We staan hier prima en van de 7 dagen in de week is het hier 5 dagen strak blauwe lucht.
Eigenlijk hebben we alles om het Zwitserleven gevoel te krijgen….
De zee op 5 minuten loopafstand, supermarkt is goed aan te fietsen zonder de angst te hebben dat je platgereden wordt en legio restaurantjes in de omgeving. Spaans, Italiaans, Indiaas, Thais. Keuze genoeg.
De meesten hebben een “take away” mogelijkheid en zijn dusdanig gunstig geprijsd dat we regelmatig heerlijk eten voor weinig.
Het restaurant op de camping heeft een prima prijs/kwaliteit verhouding dus daar vertoeven wij ook met de nodige regelmaat.
Het enige wat we missen is een camping met de sfeer van Ronda.
We hebben in de omgeving waar we nu zitten een aantal campings bezocht om te kijken wat die te bieden hebben, maar bij geen van allen kregen we het “wow” gevoel.
Voordat we aan onze reis begonnen sprak ik een man op de camping in Nederland die veel heeft overwinterd in Spanje.
Ik vertelde hem dat ik onze voortent mee wilde nemen naar Spanje, maar hij raadde me dat sterk af.
Het zijn een hoop kilo’s die je mee moet slepen en op veel plaatsen in Spanje is de ondergrond erg hard, dus de kans dat we de tent goed op kunnen zetten is minimaal.
Wij hebben een luifel en zijn advies luidde dan ook: koop 2 zijpanelen voor de luifel om de wind tegen te houden, scheelt een hoop kilo’s en je hebt er meer dan genoeg aan. Het vastzetten gebeurt maar met een paar haringen en dat is beter te doen dan de vele haringen die je nodig hebt voor onze voortent.
Goed, zo gezegd zo gedaan, wij op pad met alleen 2 zijpanelen.
Hier in Marbella de boel geinstalleerd en in de eerste instantie leek het allemaal prima.
Gaandeweg de weken kwamen we er toch wel achter dat er een aantal serieuze nadelen kleven aan deze oplossing.
Ten eerste is een luifel erg windgevoelig en bij een aantal nachten met een forse wind toch maar besloten om de boel in te draaien. Vind het geen fijn gevoel om in slaap gewiegd te worden door een klapperende luifel die aan de caravan loopt te sleuren. We zullen niet de eerste zijn die ernstige schade aan de luifel krijgen door harde wind ondanks de gemonteerde stormbanden.
Ten tweede koken we buiten op een gaskookstel en ondanks dat ik achter een zijpaneel sta is het bijna niet te doen om bij wind de boel goed warm te krijgen. Daarnaast koelt het toch behoorlijk af na vijven en sta ik behoorlijk te blauwbekken achter mijn pannetjes met m’n hoofd in de wind.
Het derde nadeel is dat we geen voorpaneel aan de luifel hebben dus als de wind verkeerd staat dan is het een zooitje bij de caravan. We hebben bomen op de camping en die verliezen een hoop bladeren, met als gevolg dat die lekker blijven hangen achter de zijpanelen en op onze plaats zelf.
Op een middag zijn we achter de laptop gekropen en eens gekeken wat we hier in Spanje kunnen krijgen aan kampeerartikelen. Tjonge, dat is niet zo heel veel of ik zoek verkeerd, kan natuurlijk ook.
In Nederland hebben we een paar grote zaken zoals Obelink en Teun. We hadden gehoopt dat zo iets dergelijks ook in Spanje zou bestaan, maar helaas.
Ja, Obelink heeft een Spaanse site maar de boel moet uiteindelijk toch uit Nederland komen.
Voor het koken hebben we inmiddels een oplossing gevonden….
Wij koken tegenwoordig op inductie. Bij de Carrefour zagen we een inductiekookplaat voor 4 tientjes. Nou, daar kun je niet voor sukkelen toch? Is de moeite waard om te proberen.
Gelijk een braadpan erbij gekocht wat geschikt is voor inductie, want iets wat op gas heeft gestaan is niet geschikt voor inductie hebben we ons laten vertellen.
Het resultaat is verbluffend…. Niet alleen is de wind geen vijand meer, het koken gaat erg rap. Binnen no time staat er een dampende hap op tafel.
Ik als rekenaar ben natuurlijk gelijk aan de slag gegaan met de “kosten/baten analyse” ten opzichte van gas.
Gezien de snelheid van het koken op inductie gebruik je erg weinig stroom. Onze stroommeter gaf aan na een maaltijd koken: 500 watt.
Zouden wij iedere dag koken (wat we niet doen) dan zijn we op maandbasis 500 watt x 30 dagen ongeveer 15 Kwh kwijt aan stroom. Uitgaande van een Kwh prijs van 40 cent kom ik uit op 6 euro per maand aan stroom. Wij doen ongeveer een half jaar met een gasfles dus een half jaar inductiekoken komt neer op 36 euro.
Een gasfles van 11 liter kost alleen aan vulling 40 euro, dus inductiekoken is goedkoper.
Daarbij komt ook nog eens dat als we definitief van het gas gaan, de gasflessen ook verleden tijd zijn. We hebben er 2 bij, scheelt effe 40 kg aan ballast in de caravan inclusief gaskookstel.
Het is alleen zaak om op een camping te staan die minimaal 10 ampere stroom levert wil je snel je eten op tafel hebben, maar sinds wij in Spanje zijn is het maar 1 maal voorgekomen dat we het met 6 ampere moesten doen. Ook geen probleem, je bent alleen iets langer bezig.
Onze buurman heeft een tijdje geleden een nieuwe voortent voor zijn camper geinstalleerd en heb hem gevraagd of hij het misschien hier in Spanje heeft besteld.
Nee hoor, besteld bij Obelink in Nederland en laten verzenden naar Spanje, zei hij vrolijk.
Ha, dat is de wereld op z’n kop! We komen uit Nederland, hebben iets nodig in Spanje en waar gaan we bestellen? Juist….. in Nederland.
Goed, dan maar bij Obelink in Nederland kijken of we iets kunnen vinden.
Ons idee was om er toch iets gezelligs van te maken want we missen toch een beetje de ambiance van een voortent zoals we die in Nederland hebben.
Je kunt gezellige lampjes ophangen, vloerkleed gebruiken zonder dat ie vies wordt van opstuivende bladeren en zand plus je zit uit de wind. Ook niet onbelangrijk want de avonden zijn namelijk behoorlijk koud als de zon achter de horizon verdwijnt.
Qua afmeting zijn we het snel eens, niet te groot want ons straalkacheltje moet de ruimte kunnen verwarmen. Het gemak van opzetten is ook een belangrijk punt, zeker gezien de harde ondergrond waar we mee te maken hebben.
Onze keuze is gevallen op het huismerk van Obelink en jawel…. Opblaasbaar.
Geen pakket stokken meer, nee, drie grote luchtkokers zorgen ervoor dat het model er automatisch inkomt als je het oppompt.
Ook nog even gekeken naar een voorpaneel voor de luifel, maar de prijs hield ons tegen. Voor 100 euro minder hebben we een compleet opblaasbare voortent!! Keuze is snel gemaakt.
Nog geen 3 werkdagen later stond het pakket bij de receptie in Spanje en vanaf afgelopen week zitten we lekker in de voortent te genieten. Heerlijk knus en gezellig. Wat een goeie keus.
Al met al kunnen we heel tevreden zijn over de zaken zoals ze nu gaan.
De financiële planning klopt als een zwerende vinger, sterker nog, het is ruim gecalculeerd en we krijgen steeds meer zicht op wat wel of niet handig is.
Je gaat vaak af op adviezen van mensen om je heen die een stuk meer ervaring hebben in kamperen, en die zijn nog steeds zeer welkom, maar onder de streep zul je het zelf moeten beleven of het werkt of niet.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Ingrid:
    15 januari 2020
    🤣🤣coole voortent, hoor. Niet zeuren daar hè, het is hier afwisselend redelijk tot guur🥶 en vooral dat afwisselende doet t goed bij t griepvirus. Vervelen jullie je nog niet? Ien ook helemaal geland in de nieuwe levensstijl. Pfff, jaloers. 😘😘😘
  2. Rico & Ineke:
    Ja, cool is ie hè. :-)
    Bij Ien begint onze levensstijl langzaam in te dalen.
    Vervelen doen we ons zeker niet. De dagen vliegen voorbij. De ene dag zijn we drukker dan de andere, maar genieten vooral het milde klimaat hier.
    We zullen niet meer zeuren over de kou na vijven, haha.
  3. Buuffie:
    16 januari 2020
    🎉🎉🎉 onze reisbestemming is bekend!!!
    Jullie hadden niet speciaal voor ons een voortent hoeven kopen hoor.
    Ziet er chique uit!!!
  4. Rico & Ineke:
    16 januari 2020
    We willen jullie ook graag het Zwitserleven gevoel geven en dat doen we in stijl. 😃 😃
  5. Lia:
    Hoi Rico en Ineke,

Dat ziet er goed uit. Wist niet dat dit bestond. Fijn dat jullie zo genieten.
    Groetjes,
    Lia
  6. Luc:
    24 februari 2020
    Ik hoop dat het een voetpomp is voor die voortent want volgens mij krijg jij niet veel lichaamsbeweging meer. Hoe staat het met je gewicht? Net als de financiële planning ruim gecalculeerd? :)
  7. Rico & Ineke:
    24 februari 2020
    Ha,ha, heb je goed gezien vriend! Ben blij dat mijn meeste kleren elastisch zijn, komt nu goed van pas.