17 oktober 2021

17 oktober 2021 - Angers, Frankrijk

Oktober 2021!!. Na bijna een jaar afwezigheid op de blog pakken we de draad weer op.
We waren gebleven in Ell waar we de winter hebben doorgebracht vanwege corona.
Op onze bucketlist staan een aantal zaken die we willen gaan doen tijdens ons avontuur.
Eén daarvan is overwinteren met de caravan. Nou, die hebben we gehad, en hoe..
Temperaturen van -15 graden en een aardige pak sneeuw hebben we voor de kiezen gehad, maar we hebben het met glans doorstaan. Er is geen enkel moment geweest dat we elkaar uit bed hebben moet bikken vanwege de kou, het was goed toeven in onze caravan.
Half maart zijn we weer vertrokken naar onze vertrouwde plek in Prinsenbeek, vanwaar we de afgelopen maanden tripjes door Nederland hebben gemaakt.
Gaandeweg de maanden kleurden steeds meer landen geel, wat goed nieuws was om eens verder te kijken dan Nederland.
In augustus zijn we een kleine maand naar Denemarken gegaan. Gewapend met onze CoronaCheckApp hebben we een mooie reis gemaakt.
Teruggekomen in Nederland zijn we om de tafel gaan zitten om te kijken wat we deze winter gaan doen. Alle landen die we aan moeten doen om in het zuiden te komen zijn geel gekleurd dus we mogen gaan, maar wat als er plots weer een golf komt en de landen kleuren oranje.
Uiteindelijk hebben we besloten om de tocht naar het zuiden aan te gaan, maar wel met een plan B.
Plan B is een camping reserveren in Nederland voor de winter, mocht de ellende weer uitbreken. Onze keuze is gevallen op camping de kleine abtshoeve in Oosterhout. Hier kunnen we de winter doorbrengen mochten we niet naar het zuiden kunnen.

Het is 10 oktober en de vlag kan uit! We gaan naar het zuiden.
2 jaar geleden zijn we via de oostkant van Frankrijk afgedaald, deze keer gaan we via de kust naar beneden.
Ik weet nog dat ik de eerste keer alle campings had gereserveerd om verzekerd te zijn van een plaats, deze keer gaan we het anders aanpakken.
We zitten ver in het naseizoen dus we nemen de gok dat er overal plek genoeg is.
Ook dit jaar gaan we geen kilometers vreten, maar hobbelen we op ons gemak naar het zuiden wat betekent dat we niet meer dan 300 km per keer gaan rijden.
Onze eerste camping is Les Voiles des 2 Caps in Hervelinghen, vlak bij Calais.
Mooi gelegen in een heuvelachtig gebied en aan de opaalkust. Kenmerkend voor deze kust zijn de brede stranden en de enorme krijtrotsen. Wat een schoonheid zeg!
Omdat we hier 3 nachten staan hebben we tijd genoeg om rond te rijden in de omgeving en de volgende camping te zoeken.
Die hebben we gevonden in Toutainville, camping Risle de Seine.
Mijn eerste keus was een camping vlak bij Honfleur aan de kust, maar aangezien de smalle route naar de camping (volgens Google Earth) me al het zweet in de bilnaad gaf zijn we uitgeweken naar Toutainville.
Ook weer een leerschool….. Niet iedere “D” weg in Frankrijk rijdt comfortabel, er zijn smalle versies waar ik liever niet rij en op sommige punten op de route mag je niet komen als je in totaal zwaarder bent dan 3500 kg (zoals wij), voornamelijk bij kleine dorpjes.
Aangezien we langs de kust rijden zijn de uitwijkroutes voor ons nagenoeg nihil dus een goede planning is vereist.
Ook hier staan we 3 dagen en kunnen op ons gemak Honfleur en omstreken verkennen.
Gisteren zijn we weer vertrokken naar de volgende camping. We proberen om de 2 uur te stoppen om even de benen te strekken en een hapje te eten. Het is zaterdag dus veel vrachtwagenchauffeurs zoeken een plekje om het weekend door te komen wat betekent dat het overvol is op de parkeerplaats die we hebben uitgezocht. Aan het einde zie ik een plaatsje waar ik even kan stoppen, het is krap maar volgens mij moet het kunnen. Auto’s kunnen er prima langs en vrachtwagens volgens mij ook…. Inderdaad, vrachtwagens kunnen langs maar wat ik even ben vergeten is dat caravanspiegels verder uitsteken dan de caravan dus de eerste de beste vrachtwagen die voorbij kwam reed de spiegel van de auto. Gelukkig geen schade want een spiegel schroef je er zo weer op maar reden genoeg om de volgende parkeerplaats op te zoeken om verdere ellende te voorkomen.
Zo gezegd, zo gedaan. De volgende parkeerplaats is leeg, maar dan ook he-le-maal leeg.
“Goh, wat raar” zeg ik tegen Ien. De vorige plaats was ramvol en deze is uitgestorven… Bij het uitstappen werd de reden gelijk duidelijk. Je moet betalen voor de toiletten en dat willen de chauffeurs natuurlijk niet, die pakken de eerste de beste boom om tegenaan te pinkelen met als gevolg dat de neusharen kromtrekken van de pislucht. Op iedere parkeerplaats wordt er wel de noodzakelijke behoefte gedaan en dat ruik je, maar hier was het extreem. Jak….
Gelukkig stond de wind redelijk goed dus als we achter de caravan gingen staan was het prima. Snel een boterhammetje gegeten en onze weg weer vervolgd.
We zijn aangekomen op camping Lac de Maine in Angers. Deze keer geen 3 maar 2 dagen. Niet iedere stop hoeft cultureel te zijn, er zijn ook momenten dat de noodzakelijke werkzaamheden gedaan moeten worden zoals een wasje draaien.
Het wordt lekker weer, dus ook even met de toet in de zon en de volgende camping plannen.
Tot op heden is het goed gegaan met campings uitzoeken. Iedere camping heeft plek zat, zeg maar gerust uitgestorven. Op de vorige camping was het “druk”. 7 van de 50 plaatsen bezet dus we hoeven ons niet ongerust te maken dat we nergens terecht kunnen. De spoeling is wel redelijk dun, want veel campings zijn al gesloten of gaan richting sluiting maar nog steeds is het prima te doen.