12 december 2019.

12 december 2019 - Elviria, Spanje

Na lang wikken en wegen zijn we afgelopen zondag uit het prachtige Ronda vertrokken.
Vooral ik (Rico) had er wat moeite mee. De schoonheid van de camping deed mij steeds twijfelen of we al door moesten gaan naar de volgende camping. Ook de kou overdag viel reuze mee. Goed, het is gemiddeld 4 graden kouder dan op zeeniveau maar we hadden het geluk dat we vele dagen achtereen prachtig weer hadden. Het zonnetje was dusdanig warm dat je met gemak in een shirtje kon zitten, alleen na 4 uur ‘s middags, als de zon achter de bomen verdween, dan werd het snel te koud om nog buiten te zitten.
Iedere avond moest toch wel de kachel aan om het binnen behaaglijk te houden.
De eerste ochtend dat we hier stonden hadden we onze kachel aangezet om het lekker warm te hebben in de caravan, maar tot onze grote schrik ging het gas er in een behoorlijk tempo doorheen.
Als we iedere dag de kachel aan moeten zetten dan zijn we binnen 3 weken door 1 fles heen.
We hebben twee 11 literflessen bij en de bedoeling is toch wel dat we hier de hele winter mee moeten doen. Wie had verwacht dat we bij het overwinteren in Spanje de kachel vaak moeten gebruiken…. Wij niet.
Het volgende hebben we erop gevonden… Een elektrisch oventje en met het deurtje open geeft ie zoveel warmte dat als we het gordijn van het slaapkamergedeelte sluiten we het woonkamergedeelte met gemak op kunnen stoken tot 20 graden in een redelijk korte tijd.
De stroom is inbegrepen in de prijs dus waar maken we ons druk om.
Uiteindelijk heeft de temperatuur toch de doorslag gegeven om verder te gaan. De 19 graden aan de kust klonken toch wel erg behaaglijk. Geen verwarming meer aan.
Onze keuze is gevallen op camping Marbella Playa in Elviria, 13 km ten noorden van Marbella en weer vlak bij de zee.
De camping heeft een supermarkt en een restaurant, ook wel eens makkelijk. Het fietsen blijft lastig voor ons, we blijven ons ongemakkelijk voelen als we op de grote doorgaande weg moeten gaan fietsen.
Aangekomen op de camping krijgen we een plattegrond in de handen gedrukt en we mogen zelf een plaats uit gaan zoeken.
Oké, prima. Na 2 minuten lopen kijken we elkaar aan en denken allebei gelijk hetzelfde….
Wat is dit??. Links en rechts zien we caravans die hier volgens ons al véééle jaren staan. De meeste hebben hun plaats ingericht alsof ze er permanent wonen. Ik zal er verder geen woorden aan vuil maken, de foto’s die ik heb geplaatst geven jullie een indruk hoe het er hier uitziet.
We hebben besloten om de camping een kans te geven, het gaat er uiteindelijk om of we een mooie plaats kunnen vinden waar we ons prettig voelen.
Uiteindelijk een plekje kunnen vinden en we mogen hier zo lang blijven staan als we willen.
Onze plek heeft een kleine stoeprand, maar we hebben een mover dus dat mag geen probleem zijn… Gaat niet lukken, de tandwielen slippen over de band en de caravan blijft eigenwijs voor de rand staan.
Spontaan komen er drie Duitse mannen aanlopen om ons te helpen.
Met 5 personen de caravan een zet geven moet lukken zou je denken. Niet dus, met geen mogelijkheid over de stoeprand te krijgen. What the hell, ik wist dat de caravan zwaar was, maar zo zwaar…..
Uiteindelijk met een plank en wederom de mover is het gelukt. Pffff.
Nadat we geinstalleerd zijn toch maar eens deze camping nader bekijken.
Het is een lang weekend voor de Spanjaarden dus het is een drukte van jewelste. Her en der staat de barbecue al aan en de alcohol vloeit ook al aardig. Dat belooft wat…..
Bij de ingang hebben we een supermarkt gezien, dus gaan eens kijken wat die te bieden heeft.
Uhh, ja, “Wegens renovatie werkzaamheden gesloten tot begin maart” staat er op de deur. Tuurlijk joh, hebben wij weer.
Toch wel bijzonder hoe wij de campings uit kunnen zoeken, iedere keer is er wel iets.
In Alicante staan we naast een papegaai, worden de bomen gesnoeid en weg is de sfeer.
In Ronda was het restaurant gesloten wegens vakantie tot begin februari. Daarnaast waren ook hier renovatie werkzaamheden op het terrein waardoor je van maandag tot en met zaterdag behoorlijk veel herrie had.
Tuurlijk begrijpen we dat onderhoud gepleegd moet worden en dat ga je niet in het hoogseizoen doen, want dan moet het grote geld verdiend worden, maar als overwinteraar krijg je hier wel mee te maken.
Andere kant is dan weer wel dat je behoorlijke kortingen krijgt als je voor langere tijd op de camping verblijft. Pleister op de wonde zal ik maar zeggen.
Wat me in de eerste instantie verbaast bij deze camping is dat je een behoorlijk bedrag voor stroom moet betalen en deze valt buiten de korting die je krijgt als je lang staat. Je betaalt dus altijd volle bak voor de stroom.
Een dikke 5 euro per dag, omgerekend is dat ongeveer 14 kWh per dag. Waaat? Een gemiddeld 2 persoonshuishouden in Nederland gebruikt ongeveer 9 kWh per dag.
We hebben een stroommeter in de caravan en in piekdagen als de airco overuren maakt gebruiken we maximaal 6 kWh per dag en op een gewone dag zo’n 4 kWh. Tjonge, die 14 kWh is dan wel aan de forse kant denk je dan, totdat je ‘s avonds een wandeling maakt over de camping.
Meer dan de helft van de plaatsen is in gebruik door vaste standplaatsgangers en de één maakt er nog een groter lichtfeest van dan de ander. Daarnaast hebben ze, zover we hebben kunnen zien, hun eigen wasmachine, wasdroger etc. Nu begrijp ik die kosten wel, als iedereen z’n feestverlichting aanzet dan zit half Marbella zonder stroom.
Gisteren richting strand gelopen en ziehier, een restaurant met uitzicht op zee. Fantastisch, daar gaan we een keer eten… Nope, gesloten wegens vakantie tot einde jaar.
Op nog geen 400 meter van de camping een tweede supermarkt, ahh, gelukkig, kunnen we toch nog in de buurt boodschappen doen en het is goed aan te wandelen. Nope, gesloten tot eind februari vanwege vakantie. Een supermarkt!!! Het moet niet gekker worden zeg.
Maar goed, we zullen het ermee moeten doen, tis niet anders.
Ondanks de, hoe zal ik het netjes omschrijven, speciale aanblik op de camping is het hier ongelofelijk rustig. Overdag een hoop herrie van de Spanjaarden waarbij je je afvraagt of je een rustige nacht zal hebben, maar na 11 uur ‘s avonds valt hier een deken van rust over de camping. En…… Geen blaffende honden meer. In Peňiscola was het dramatisch, Alicante en Ronda een stuk minder, maar hier helemaal niets, nada, noppes!! Eindelijk, wat een verademing.
Vandaag hebben we besloten om hier kerst en oud en nieuw te vieren.
We hebben een straalkacheltje gekocht voor de koude avonden en ochtenden mochten we die hier krijgen. Daarnet even geprobeerd en werkt fantastisch.
Een oventje is prima voor een noodoplossing, maar daar is ie natuurlijk niet voor bedoeld.
Laat de koude avonden maar komen, liever niet natuurlijk, maar ons maak je niet gek.

1. Buuffie:
    12 december 2019
    Het enige dat nog ontbreekt is een kerstboom 😂
    Die past vast nog wel op jullie oprit 😉
  2. Rico & Ineke:
    13 december 2019
    Ha,ha, dat past zeker. Zet er gelijk een schijnwerper op van 2000 watt. Komen we in ieder geval aan de 14 kWh per dag waar ik voor moet betalen. :-)
  3. Buuffie:
    14 december 2019