19 november 2019

19 november 2019 - Ronda, Spanje

Zondagochtend hebben we afscheid genomen van El Jardin in Alicante.
We vervolgen onze reis naar camping Alto de Viňuelas in Beas de Granada, zo’n 10 km ten noorden van Granada.
De camping ligt op ongeveer 750 meter hoogte wat betekent dat de temperatuur overdag en ‘s nachts een stuk lager zal zijn.
Op Weerplaza.nl zie ik dat de temperaturen overdag voor de komende dagen tussen de 11 en 14 graden schommelt en de nachten zijn nogal koud. Verder schijnt het zonnetje dus we kunnen als het meezit toch nog even buiten zitten met het koppie in de zon.
Gaandeweg onze reis naar de camping wordt het steeds slechter. De bewolking neemt dusdanige vormen aan dat ik twijfel of we het zonnetje nog gaan zien.
Voor de eerste keer op onze reis merk ik dat onze auto het aardig moeilijk krijgt met een caravan van een dikke 1800 kg aan de trekhaak.
We krijgen behoorlijke hellingen voor de kiezen en rij inmiddels op de speciale rijbaan voor vrachtwagens. Als het hellingspercentage dusdanig is dat vrachtwagens het ook moeilijk krijgen dan komt er een extra rijbaan bij en is de meest rechter baan gereserveerd voor “traag” verkeer.
De auto trekt het wel, maar ik moet 2 versnellingen terugschakelen om de vaart erin te houden.
Buiten dat lijkt het wel of er een lek in de benzinetank zit. Het kostbare sap gutst er letterlijk doorheen, 1 op 2,5 is geen uitzondering en ik zie de benzinemeter een vrije val naar beneden maken.
We zitten volgens mij al aardig hoog en de temperatuur zakt behoorlijk, zover zelfs dat ik een melding in de display krijg dat er kans is op ijzel. Woehaa…
Ja,ja, we zijn aan het (over)winteren.
De reis is verder weer goed gegaan en aangekomen op de camping.
Het is inmiddels zeikende regen en van de beloofde 14 graden en zonnetje is niets meer over. Onze thermometer blijft hangen op 8 graden en dan is het nog maar half drie in de middag. Dat belooft wat voor de nacht.
‘s Avonds toch maar even de kachel aan en de ruimte opstoken tot een graad of 18.
De volgende ochtend was het 8 graden in de caravan, niet slecht als het buiten 3 graden is en ook een prima warme nacht gehad onder de dekens.
We waren eigenlijk van plan om hier 2 dagen te blijven, maar besluiten om door te rijden naar Ronda want de weersvoorspellingen blijven slecht voor de komende dagen.
Ook deze keer weer besloten om binnendoor te gaan, kunnen we gelijk kijken hoe de Sierra Nevada eruit ziet.
Voordat ik de route in de navigatie zet check ik via Google Earth hoe de weg eruit ziet en checkt Ien de route op de routekaart, noteert in het kort welke afslagen we moeten hebben voor het geval de navigatie uitvalt en (ook niet onbelangrijk) wat de kleur van de weg is. Wit is voor ons “not done” en beige in principe ook niet. De weg die ik wil rijden is beige dus Ien geeft het advies “zou ik niet doen”.
Google Earth laat me zien dat de weg er prima uitziet want zolang ik een stippellijn als rijbaanscheiding zie is de kans klein dat we in de problemen komen.
Ien ervan overtuigd dat het moet kunnen door haar de “streetview” van Google te laten zien.
In het kort over deze rit….. de volgende keer toch maar het “zou ik niet doen” advies van Ien opvolgen.
We waren blij dat we niet alleen met het onderstel van de caravan op de camping aankwamen, de opbouw stond er gelukkig nog op. Maakte ons alleen zorgen over het interieur, zouden de bovenkastjes nog hangen of liggen ze op de grond….. Pffff, alles hing nog. Tjonge, wat een hobbeldrama.
Tijdens dit hobbelfestijn hebben we toch nog om ons heen kunnen kijken en wat blijkt... We raken niet echt onder de indruk van het landschap. Het is dor, kaal en nodigt niet uit om foto's te maken. Bijna tweederde van het jaar is het droog en dat kun je zien ook. Daarnaast vinden wij persoonlijk het gebergte hier niet echt indrukwekkend. Het heeft bij ons een mwahhh gevoel. Jammer, op internet ziet het er mooi uit, maar in het echie helaas een stuk minder. Verbazingwekkend ook hoeveel graffiti je onderweg tegenkomt, ziet er niet uit.
We zijn aangekomen op camping El Sur in Ronda en zijn aangenaam verrast door de schoonheid. Wat een verademing vergeleken met de vorige twee campings.
Het is erg rustig, niet verwonderlijk als je weet dat Ronda, net als de camping in Beas de Granada, ongeveer 750 meter boven de zeespiegel ligt en dus genoegen moet nemen met flink lagere temperaturen. We hebben een mooie plek uit kunnen zoeken, de plaatsen zijn niet erg ruim bemeten maar zien er perfect verzorgd uit. Goed, tijd om een biertje en een roseetje uit de koelkast te plukken en weer te toosten op een goed verlopen reis ondanks het gehobbel.

1. Ingrid:
    20 november 2019
    Wij moeten al ruiten krabben, hoor, hiero😁 dus 8 graden is nog n luxe😘 Ing
  2. Buuffie:
    20 november 2019
    Ik zou de temperaturen in Sevilla effe checken 😜😎
  3. Lia:
    7 december 2019
    Pfffff wát een reis zeg. Ik neem aan dat jullie ondertussen tóch een jas en handschoenen hebben gekocht 🥶
  4. Rico & Ineke:
    7 december 2019
    Nee hoor Lia, we zijn bikkels. :-)
    Als het zonnetje schijnt is het prima te doen. Alleen koelt het na 1600 uur snel af en dan zitten we lekker binnen.
  5. Luc:
    19 december 2019
    Klinkt geweldig, die temperaturen. Ik ben jaloers. Zou wat geven voor lekker koud weer! Ik heb hier 1 week de ochtend/avond/nacht fris gehad. De Thai liepen erbij of het vroor maar ik vond het een verademing. Helaas is het alweer voorbij.
    De verslagen klinken nog altijd als een avontuur omdat je steeds met onverwachte dingen geconfronteerd wordt...de charme van het reizen. Na een paar jaar zullen jullie wel doorgewinterd zijn en de meeste valkuiltjes wel kennen. Ga zo door!