30 maart 2020

30 maart 2020 - Zambujeira do Mar, Portugal

Onze plek die we bij aankomst hebben uitgekozen blijkt bij nader inzien toch wel een redelijk warme, vanaf een uurtje of 12 tot zonsondergang komt de zon op de voortent.
Resultaat is dat de voortent in no time verandert in een sauna. Verdwijnt de zon echter achter de wolken dan koelt het ook in rap tempo weer af. Gevolg…. Is het warm, deur open, koelt het af, deur dicht en dat de hele middag door.
Hmmm, gezien de tijd dat we hier hoogstwaarschijnlijk door gaan brengen lijkt het me zinvol om eens te gaan kijken naar een andere plek op de camping.
Vorige week woensdag was het een complete uittocht van camperaars, het park is nagenoeg leeg dus genoeg plekken om uit te kiezen. Onze nieuwe plek heeft voor het grootste gedeelte van de dag schaduw en als we het zonnetje op willen zoeken gaan we naar de plek naast ons.
In totaal staan hier nu zo’n 20 campers en caravans en dat is voor dit formaat park bizar weinig, we hebben een verrekijker nodig om de buurman te ontdekken dus voorlopig staan we veilig.
Afgelopen week hebben we gehoord dat campings in Spanje moeten sluiten en dat iedereen wordt verzocht te vertrekken.
Wow, waren we in Marbella gebleven dan waren we genoodzaakt terug te gaan naar Nederland. “Gelukkig staan we in Portugal” zeggen we nog tegen elkaar, maar je kunt er natuurlijk op wachten dat hier dezelfde maatregelen worden genomen.
En ja, die maatregel werd een aantal dagen geleden ook hier genomen.
Met een flinke knoop in de maag en een beginnende koortslip bij Ien (stress) wachten we op de beslissing van de camping eigenaar.
Mr Blue Eyes (zo wordt de eigenaar door Ineke genoemd vanwege zijn extreem blauwe ogen) heeft het voor elkaar gekregen dat degene die op de camping staan mogen blijven, puur door het grijze gebied van de wetgeving in Portugal op te zoeken en de invloed die Mr Blue Eyes heeft bij de gemeente. Vereiste is wel dat het campinghek dicht gaat met een groot bord eraan “Camping closed”.
Tjonge wat een mazzel, ik was al bijna begonnen om een monsterrit naar Nederland te plannen.
Op de camping staan in totaal zo’n 35 man en het voelt een beetje als een commune.
De komende weken of maanden zijn we op elkaar aangewezen dus gaan we er het beste van maken.
In Marbella waren we blij dat de aanwezigheid van Nederlanders nagenoeg nul was, hier zijn we met nog 3 Nederlanders. Gelukkig van het type “bescheiden” en niet het type “bemoeizuchtig en luidruchtig” dat al een paar keer ons pad heeft gekruist.
Om de paar dagen hebben we even contact met elkaar om onze ervaringen te delen. Met z’n vijven weten we nu eenmaal meer dan met z’n tweeën toch?
Om onze dank te betuigen aan de eigenaar hebben we besloten om de campingpot te spekken in de vorm van boodschappen doen in de campingwinkel en met nodige regelmaat een drankje te nuttigen in de bar.
Er is een mogelijkheid van “Take Away”, je kunt een pizza, spaghetti of nog lekkerder, een kippetje van de barbecue bestellen.
Dat laatste hebben we al een aantal keren gedaan en smaakt voortreffelijk. Een hele kip en een bak gemengde salade voor nog geen tientje.
Gaan we hiervoor in onze eigen keuken staan? Dacht het niet...
We hoeven nu maar 1 keer in de week naar buiten om boodschappen te doen die we in de campingwinkel niet kunnen krijgen en dat gaat goed.
Zonder sputteren staat iedereen netjes op gepaste afstand te wachten om de supermarkt in te gaan. Er mogen maximaal 40 man naar binnen, je krijgt 2 plastic handschoenen aangereikt en je mag niet met z’n tweeën.
Van hamsteren is geen sprake, alles is nog prima te krijgen. Het enige wat ik zie is dat er meer diepvriesproducten worden gekocht.
Vanaf het begin dat we hier staan is de WiFi verbinding van de camping van matige kwaliteit. Je kunt websites bezoeken maar meer dan dat zit er niet in. Af en toe een filmpje kijken is een mission impossible. Nu we van plaats zijn veranderd is de verbinding nog slechter, oftewel noppes.
Navraag bij de receptie leert dat er problemen zijn met de apparatuur. Normaal gesproken is de verbinding prima, maar reparatie laat op zich wachten en ze hebben geen idee wanneer dat gaat gebeuren.
Tja, wat gaan we daaraan doen, Ien en ik hebben een simpel abonnement met minimale data.
Gezien de situatie op dit moment willen we toch wel goed geinformeerd blijven, dus kruip ik weer eens achter de laptop om te kijken wat de mogelijkheden hier in Portugal zijn.
In Spanje waren de mogelijkheden nihil. Ja, ik kon een sim only pakket aanschaffen met maximaal 25 GB data per maand en da’s niet genoeg om de maand door te komen.
Ik kom op de website portugalinternet.com en tot mijn grote vreugde hebben ze een oplossing.
Je geeft op hoeveel dagen je gebruik wilt maken van hun diensten en betaalt vooraf de prijs die daarvoor staat. Geen kleine lettertjes of bijkomende kosten, helemaal niets.
Je maakt gebruik van het mobiele netwerk en heel belangrijk…. Ongelimiteerd. Werkt perfect, het kost wat maar dan heb je ook wat.
Gisteren hebben we een tijdje met een medewerker gekletst en hem gevraagd wat het klimaat in deze regio is in de winterperiode.
Boven een graad of 10 gaat het hier niet worden in de periode december-maart….
Goed, weten we dat ook weer, gaat em niet worden om te overwinteren, helaas.
Zambujeira do Mar kan ik afvinken op de lijst van favoriete plaatsen voor de winterperiode.

1. Luc:
    19 mei 2020
    Wat een prachtig excuus weer om te gaan zitten pimpelen...als dank voor de campingeigenaar, ja ja.
    Heerlijk die rust en ruimte. Internet is wel een must dan vind ik ook. Had eigenlijk verwacht dat jij die verbinding wel te lijf zou willen gaan. Was een mooie internetpuzzel voor je geweest en daar hou je altijd wel van. Maar wellicht ontbraken daar de middelen voor.