12 november 2019

12 november 2019 - El Campello, Spanje

Tijdens ons onderzoek de afgelopen 2 jaar ga je nadenken over alle zaken die je tegen gaat komen als je voor langere tijd weggaat. Het is niet alleen de financiële kant, maar ook de huishoudelijke kant. Hoe ga je bepaalde dingen doen en hoe werkt dat nu eigenlijk in de praktijk.
Bijvoorbeeld de was doen, je zult toch om de zoveel dagen een paar wassen moeten draaien en hoeveel gaat dat kosten op jaarbasis. Misschien tikt dat toch aardig door in de portemonnee en heeft iedere camping wel de mogelijk om uberhaupt een was te kunnen draaien?
Een snel rekensommetje leert dat een gemiddelde was op jaarbasis ongeveer 350 euro kost, uitgaande van 2 wassen per week en dan mag je het zelf op je droogrek of molen laten droogwapperen. Wil je de droger gebruiken dan kun je het bedrag bijna verdubbelen.
Ik had het idee om een draagbaar wasmachientje te kopen, kost geen pepernoot, en volgens mij reuze handig voor de kleine wasjes, zoals onderbroeken en shirtjes.
Ineke deelde mijn idee niet, dus geen wasmachientje.
Totdat op een dag een stel naast ons komt staan op de camping in Nederland.
Schijnbaar zijn ze al een tijd onderweg geweest want de volgende dag wordt er gewassen en raad een wat ze hebben….. Een wasmachientje.
Je gooit er zelf warm water en zeep in en hij doet de rest. Ineke zag met wat voor gemak je een dekbedovertrek kunt wassen, laat staan onderbroeken en shirtjes.
Daarnaast bespaar je per was 4 euro, het machientje kost 50 euro dus als je ongeveer 13 wassen draait is het apparaat terugverdiend.
Resultaat…. Wij hebben er nu ook een.
Uiteindelijk na een aantal wasjes merken we wel dat ons machien loopt te zuchten en te steunen als er meerdere zware dingen qua stof tegelijk ingaan, denk aan joggingpak en handdoeken.
Daarnaast heeft het geen centrifugefunctie dus je moet alles zelf uitwringen. Voor 50 euro kun je niet alles hebben toch?
We merken dat als we de handdoeken zelf uitwringen dan is dat niet genoeg om het uiteindelijk fris te laten ruiken.
Dat betekent dat we toch een wasmachine op de camping zullen moeten gebruiken voor dit soort wasjes. Maar goed, we kunnen het prima gebruiken voor onderbroeken en shirtjes, scheelt een wasbeurt per week.
Omdat we 3 weken in Peňiscola staan zullen we gebruik moeten maken van hun wasmachine.
We gaan op onderzoek uit en hebben het washok gevonden.
Een grote ruimte met 4 wasmachines en hetzelfde aantal wasdrogers. Geen machines zoals wij hebben in huis, maar van de grote zware jongens.
We zijn hardop aan het denken hoe je zo’n apparaat moet bedienen, komt er een (Nederlandse) vrouw het hok binnen. Ze komt naast ons staan want hoort dat we Nederlands spreken en geeft ons spontaan een cursus “hoe bedien ik een wasmachine”.
"Het belangrijkste is de snuffeltest" zegt ze uiterst serieus. Uhh, sorry, u zegt?…. “Je moet eerst snuffelen voordat je de was in de machine gooit”. “Je stopt je hoofd in de trommel en snuffel dan in de ruimte, als het muf ruikt dan moet je zeker je was er niet ingooien want die komt er muf uit. Kun je opnieuw beginnen.” Goed, het gesprek begon hilarisch, maar op zich geen verkeerde tip.
Die tip heb ik hier in Alicante ook toegepast want zag dat de machines er nogal ouderwets uitzagen, alleen heb ik wel even om me heen gekeken voordat ik de test toepaste.
Lijkt me een raar gezicht als je een vent op de knieën voor een wasmachine ziet zitten met het hoofd in de trommel. Wil op de camping niet de stempel wasmachinefetisht op het voorhoofd hebben.
De machine is trouwens goedgekeurd door de vereniging van wasmachinesnuffelaars.